Jak uporać się z menopauzą? Co stosować na nieprzyjemne objawy klimakterium?

Menopauza – to nic innego jak ostatnia miesiączka w życiu kobiety. Na kilka lat przed tym okres rozpoczyna się klimakterium (przekwitanie), tudzież okres okołomenopauzalny. Wraz z wiekiem, praca jajników wygasa.

Menopauza niesie za sobą szereg uciążliwych objawów. Niestety świadomość Polek na temat klimakterium jest na tyle niska, że niemal 20% nie potrafi stwierdzić, czy znajduje się w okresie przekwitania.

Menopauza – podstawowe objawy

Zachwianie gospodarki hormonalnej jest zawsze odczuwalne. Pojawia się bowiem szereg skutków ubocznych, podobnie jak w przypadku okresu dojrzewania. W przypadku menopauzy dochodzi do następujących objawów:

  • drażliwość
  • nadmierna męczliwość
  • uderzenia gorąca
  • zimne dreszcze
  • nadwrażliwość
  • problemy ze snem

Takie objawy mogą pojawiać się na kilka lat przed ustąpieniem miesiączkowania, co jest niezwykle uciążliwe. W niektórych przypadkach problemy nie ustępują nawet już po okresie przekwitania i trwają długie lata.

Menopauza – leczenie

Pierwszym, najważniejszym etapem w leczeniu jest odpowiednia diagnostyka. Dlatego też, niezbędna jest konsultacja z lekarzem specjalistą. Zazwyczaj pierwsza wizyta u lekarza polega na przeprowadzeniu szczegółowego wywiadu oraz skierowaniu na specjalistyczne badania (m.in hormonalne).

Kuracja hormonalna stosowana jest tylko w przypadkach zaawansowanych, kiedy menopauza jest na tyle uciążliwa, że przeszkadza w normalnym funkcjonowaniu. We wszelkich innych przypadkach lekarze proponują znacznie mniej radykalne rozwiązania (bez ingerencji w gospodarkę hormonalną).

Warto zauważyć, że leczenie profilaktyczne sugeruje się rozpocząć jeszcze na kilka lat przed okresem przekwitania, celem zminimalizowania skutków ubocznych. Jest to rozwiązanie, które cieszy się coraz większą popularnością.

Należy pamiętać, że menopauza przychodzi w różnym wieku i trudno doszukiwać się jakiejkolwiek reguły. Jest to kwestia indywidualna. Jedyną zależnością, którą potwierdzają badania jest fakt, iż kobiety u których pierwsza miesiączka wystąpiła później niż u rówieśniczek, znacznie szybciej przekwitają.

Nadwaga w czasie menopauzy: jak się jej pozbyć?

Nadwaga w czasie menopauzy to bardzo charakterystyczny objaw. Najczęściej, tkanka tłuszczowa gromadzi się w okolicach brzucha. Już nawet najmniejszą nadwagę można dostrzec właśnie na brzuchu. Co zrobić, aby szybki i efektywnie spalić tkankę tłuszczową z brzucha?

Odchudzanie brzucha to zadanie, które wymaga samodyscypliny i dosyć dużego wysiłku. Nie wystarczą zmiana nawyków żywieniowych, niezbędny jest również trening.

W zależności od ilości nadwagi, okres odchudzania może trwać od kilku tygodni do nawet kilku lat. Szacuje się, że średnia ilość tkanki tłuszczowej jakiej można się pozbyć w ciągu miesiąca (z całego ciała) wynosi od 1 do nawet 5 kilogramów.

Dieta odchudzająca

Zmiana nawyków żywieniowych w dążeniu do upragnionej sylwetki to zawsze krok numer jeden. Nie musisz stosować radykalnej diety, ważny aby zrezygnować ze wszelkiego rodzaju słodyczy, wysokokalorycznych produktów, smażonych potraw oraz fast-foodów.

Dieta odchudzająca musi być zdrowa. Nie warto stosować głodówek, gdyż mogą skutkować efektem jojo (spowalniają metabolizm). Zdecydowanie rozsądniej jest korzystać z jadłospisów indywidualnie zbilansowanych i pełnowartościowych.

Dietę warto uzupełniać suplementacją błonnika, czyli substancji odpowiedzialnej za prawidłową pracę organizmu. Według WHO (Światowa Organizacja Zdrowia), dziennie należy dostarczać nie mniej niż 20g i nie więcej niż 40g błonnika.

Trening odchudzający na brzuch

O ile w przypadku diety nie trzeba radykalnych zmian, o tyle w przypadku aktywności ruchowej – jak najbardziej. Aby zgubić nadmiary tkanki tłuszczowej z brzucha musimy wykazać się zaangażowaniem i samodyscypliną. Trening powinien być trudny i stanowić dla naszego organizmu spore obciążenie.

Zaleca się oprzeć plan treningowy ćwiczeniami o charakterze aerobowym (tlenowym), takimi jak bieganie czy jazda na rowerze. Uzupełnieniem treningu powinny być ćwiczenia kształtujące mięśnie brzucha:

  1. Skłony w leżeniu głową w dół
  2. Unoszenie nóg w leżeniu na skośnej ławce
  3. Unoszenie nóg w podporze
  4. Skręty tułowia
  5. Skłony boczne
  6. Skłony boczne na ławce